دکوسمنت : اشتباهات و کاربری های نامناسب

دکوسمنت : اشتباهات و کاربری های نامناسب

در ابتدای این مقاله لازم به ذکر است که دکوسمنت یک پوشش دکوراتیو با کیفیتی متمایز است که جهت اجرا نیاز به تیمی کار آزموده و آموزش دیده دارد که در این صورت هیچگونه مشکلی پدیدار نخواهد شد. مشکلات ظاهری ، ترک خوردگی و یا چسبندگی نامناسب عمدتا به دلیل عدم توجه به کیفیت بستر کار و یا اجرای نادرست توسط تیم های غیر حرفه ای می باشد. استفاده از دکوسمنت مراحل و ترتیبات مشخصی دارد. تغییر در نحوه ترکیب اجزا دکوسمنت و یا عدم استفاده از پرایمر و یا لایه تاپ کوت نهایی منجر به نتیجه نامطلوب می شود. بنابراین ما اصرار داریم که اجرای دکوسمنت توسط یک تیم حرفه ای انجام شود. در ادامه اشتباهات رایج در این خصوص را بیشتر توضیح می دهیم :

           1. اجرای دکوسمنت در دمای خیلی بالا یا بسیار پایین

دمای مناسب محیط برای اجرای دکوسمنت بین 10 تا 35 درجه سانتیگراد می باشد. در صورتیکه اجرا در خارج از این بازه زمانی اتفاق بیفتد ممکن است مشکلاتی بروز کند. اگر درجه حرارت محیط پایین باشد خشک شدن لایه دکوسمنت بسیار طول کشیده و اجرای لایه های بعدی را با مشکل مواجه می کند و در صورتیکه درجه حرارت بالاتر از استاندارد باشد ممکن است سبب شود که قبل از زمان پرداخت لایه دکوسمنت سطح خشک شده و امکان اجرای پرداخت از بین برود.

          2. مخلوط کردن نامناسب جزء لاتکس رنگی با پودر

رنگدانه در جزء لاتکس یک بخش مهم است که اگر در زمان ترکیب دو پارت دکوسمنت به درستی مخلوط نشود ممکن است ناخواسته باعث ایجاد رگه هایی تیره در سطح پوشش دکوسمنت گردد. برای به دست آوردن تنوع رنگ گسترده دکوسمنت لازم است هر دوز مشخص پودر با دوز مشخص لاتکس به خوبی و به مدت 4 دقیقه حداقل ترکیب گردد. همچنین لاتکس رنگی با پودر می بایست به صورت کامل ترکیب شود تا مخلوطی همگن و یکدست شود،  ترکیب پودر در لاتکس باید به صورت تدریجی باشد و ترکیب توسط همزن برقی انجام گیرد.

          3. رعایت نکردن مراحل اجرای دکوسمنت

اجرای دکوسمنت نیازمند اجرایی دقیق و بر اساس دستورالعمل های اجرایی می باشد که رعایت نکردن آن می تواند باعث کیفیتی نامناسب شود. بعنوان مثال شیوه ی اجرای دکوسمنت در کف یا دیوارها متفاوت است. همچنین اجرای پرایمر ابتدایی بر روی هر بستری و رعایت زمانبندی دقیق خشک شدن هر لایه و اجرای لایه بعد بر روی آن مواردی است که عدم رعایت آن ممکن است به کلی کیفیت مناسب کار را زیر سوال ببرد.

          4.  ترمیم نادرست سطوح دکوسمنت

در صورتیکه سطح دکوسمنت به هر دلیلی نیاز به ترمیم داشته باشد و این موضوع ناشی از اجرای نامناسب و یا استفاده از سایر متریال های نامرغوب باشد باید این ترمیم و تعمیر به درستی انجام شود.

از آنجا که دکوسمنت یک پوشش یکسره و بدون درز است برای ترمیم صحیح می بایست منطقه ی وسیع تری از جایی که آسیب دیده ترمیم شود تا تضاد لایه جدید محسوس نباشد. اگر با توجه به مقاومت بالا در مواردی ترک در سطوح بوجود بیاید عمدتا به یکی از 4 دلیل زیر می باشد :

  •  ترک های پوشش های با کیفیت نامناسب

در پوشش های دکوراتیو نامناسب علی الخصوص وقتی که بعنوان کفپوش استفاده شوند احتمال ظهور و شکل گیری ترک بسیار بالاست.

دکوسمنت به دلیل کیفیت ممتازی که دارد از عملکرد و مقاومت عالی در برابر ترک خوردگی برخوردار است.

  • ترک بر روی سطوح با اتصالات انبساطی یا درز انقطاع

همانطور که ذکر گردید دکوسمنت نیازی به درزگیری ندارد و یک پوشش یکسره است با این حال بسیار مهم است که بر روی سطوحی که قرار است دکوسمنت اجرا شود دقت کنید.

اگر دکوسمنت بر روی سطوحی که دارای درز انقطاع هستند اجرا شود بسیار مهم است که به این درزها توجه شود و پر نشود زیرا این کار به مرور زمان باعث ترک خوردن خواهد شد.

  • ترک دکوسمنت به دلیل شرایط نامناسب بستر

در رابطه با موارد ذکر شده قبلی اگر دکوسمنت بر روی بستر نامناسب اجرا گردد قطعا به زودی نیاز به ترمیم خواهد داشت پس بستری را انتخاب و آماده کنید که صاف ، یکدست و دارای ثبات مناسب باشد.

  • ایجاد ترک و شکاف در کف پارکت

پارکت به خوبی با کفپوش دکوسمنت سازگار نیست زیرا پارکت متریالی است که بسته به شرایط محیطی مانند رطوبت در معرض تغییرات است و رطوبت باعث انبساط و انقباض پارکت می شود. بنابراین اگر دکوسمنت بر روی پارکت اجرا شود در نهایت ترک می خورد. اضافه بر این که پارکت سطحی ناپایدار با  اتصالات متحرک است و حتی ممکن است علیرغم استفاده از مش فایبرگلاس ، این اتصالات موجب پاره شدن مش و در نهایت ترک در دکوسمنت شوند.