چگونه ابزارهای رنگ آمیزی را تمیز کنیم؟

چگونه ابزارهای رنگ آمیزی را تمیز کنیم؟

کار نقاشی فقط بعد از رنگ آمیزی تمام نمی‌شود. تمیز کردن بعد از رنگ آمیزی گام بزرگ دیگری در کل فرآیند نقاشی است. تمیز کردن ابزار رنگ آمیزی مرحله‌ای بسیار مهم است زیرا قلم مو تمیز و مرتب برای بسیاری از کارهای نقاشی دوام می‌آورد. چه رنگ روغنی باشد و چه رنگ پایه آب، تکنیک‌های مناسبی برای تمیز کردن ابزار نقاشی وجود دارد. فرآیند تمیز کردن بلافاصله پس از استفاده شروع می‌شود. تکنیک‌های تمیز کردن به نوع ابزار و نوع رنگی که برای کار نقاشی استفاده می‌شود بستگی دارد. تمیز کردن قلم مو تا حد امکان بدون رنگ به سرعت تمام مراحل تمیز کردن را به جلو می‌برد. تمیز کردن قلم‌مو‌‌های رنگی که هم برای رنگ‌های روغنی و هم برای رنگ‌های پایه آب استفاده می‌شوند دشوار است، بنابراین استفاده صحیح از ابزارهای مختلف رنگ‌آمیزی باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه شما می‌شود.

تمیز کردن ابزار رنگ های روغنی

قلم مو

تمیز کردن ابزار رنگ های روغنی به تینر نیاز دارد. قلم مو با مقدار کمتری از رنگ چسبیده به موها به حلال کمتری برای تمیز کردن نیاز دارد. اولین مرحله در فرآیند تمیز کردن، فرو بردن قلم مو در رقیق کننده حلال است. شستن موها با دست (با استفاده از دستکش) رنگ چسبنده را از قلم مو جدا می‌کند. اگر هنوز مقداری رنگ در قلم مو گیر کرده است، تکرار همان روش، رنگ اضافی را از بین می‌برد. فرو بردن قلم مو در  تینر  تمیز، باقی مانده رنگ را از بین می‌برد. آخرین مرحله از فرآیند تمیز کردن، شستن قلم مو با آب صابون، کار کردن قلم مو برای چند ثانیه و خشک کردن قلم مو است که آن را برای رنگ آمیزی دیگر آماده می‌کند.

غلطک

فرو بردن غلطک رنگ بلافاصله پس از پایان رنگ آمیزی در تینر و شستشوی، ساده ترین راه برای تمیز کردن آن است. شستشوی غلطک ها در آب صابون، غلطک را در انتهای کار پاک و مناسب جهت استفاده بعدی می کند.

تمیز کردن ابزار رنگ های پایه آب

قلم مو

بهترین قسمت تمیز کردن ابزار رنگ پایه آب این است که نیازی به تینر ندارید. جدا کردن رنگ اضافی و جمع کردن رنگ روی قلم مو واضح ترین و ضروری‌ترین مرحله در تمیز کردن است. شستن موها با آب صابون با دستکش یا با کمک شانه قلم مو به حذف حداکثر رنگ کمک می‌کند. چرخاندن قلم مو در سطل، رنگ و آب باقیمانده را از بین می‌برد. شستن قلم مو در سطل آب تمیز دیگر قلم مو را کاملا تمیز می‌کند. خشک کردن قلم مو آن را برای رنگ آمیزی بعدی آماده می‌کند.

غلطک

استفاده از واشر غلطکی بسیار آسان است و باعث صرفه جویی در زمان می‌شود. شما با رد کردن غلطک از درون یک واشر پلاستیکی هم سایز غلطک می توانید کل رنگ اضافه غلطک را جدا کنید و سپس کافی است برای چند لحظه در آب و صابون آنرا قرار دهید و انتهای غلطک را روی یک سطح تمیز بکشید و آن را خشک کنید.