کفپوش دکوسمنت یا کفپوش بتنی، کدام یک را انتخاب کنیم؟

کفپوش دکوسمنت یا کفپوش بتنی، کدام یک را انتخاب کنیم؟

 

بسیاری از دوستداران فضای داخلی مدرن رویای  کف بتنی زیبا و صنعتی را در سر می‌پرورانند. از زیبایی آن خوشحال می‌شوند که می‌خواهند آن را در خانه‌ها یا دفاتر خود استفاده کنند. با این حال، وقتی نوبت به انتخاب فناوری و پیمانکار می‌رسد، اغلب احساس می‌کنند در دریایی از اصطلاحات تخصصی گم شده اند - بتن صیقلی، بتن شناور یا ماله پروانه ای ، دکوسمنت و یا ... چه چیزی را انتخاب کنیم؟ چه زمانی در مورد کف بتنی صیقلی و چه زمانی در مورد کفپوش دکوسمنتی تصمیم گیری کنیم؟ مزایا و معایب هر دو راه حل چیست؟

 

بتن صیقلی، بتن شناور یا ماله پروانه ای ، کفپوش دکوسمنت؟

بتن شناور:

بتن مورد استفاده برای کف‌های داخلی است که با پخش کردن با ماله مخصوص تمام می‌شود. کف بتنی ماله‌ای اغلب با پاشیدن مواد معدنی در فرآیند DST (dry shake topping) تکمیل می‌شود که به لطف آن مقاومت بیشتر و ظاهر بهتری بدست می‌آورد. معمولاً از چنین کفپوشی در سالن‌های تولید یا انبارها استفاده می‌شود. این کف در هر 3 تا 4 متر نیاز به درز انقطاع دارد که متأسفانه تضمین نمی‌کند که هیچ ترکی با انقباض بتن همراه نباشد.

بتن صیقلی:

یک کف بتنی شناور است که در معرض سمباده زنی، اشباع شیمیایی، صیقل دادن و... آب بندی می‌شود. این روش برای بازسازی کف‌های بتنی موجود (اگر از بتن با کیفیت خوب ساخته شده باشد) یا برای ساختن کف‌‎های جدید اعم از صنعتی و تزئینی در مراکز خرید، موزه ها، رستوران ها، فرودگاه ها استفاده می‌شود. مزیت صیقلی بودن آن این است که به جای سطح خاکستری، مات، سطحی صاف و براق داریم.

 

دکوسمنت:

مخلوطی از پودری مخصوص و لاتکس اکریلیک است. پس از مخلوط کردن، آن را در لایه‌های نازک (هر کدام حدود 1-2 میلی متر) اعمال می‌کنند و سپس با یک سیلر پلی یورتان با پوشش مات، ساتن یا براق آغشته می‌شوند. دکوسمنت را می‌توان در کف‌های جدید یا روی زیرلایه‌های موجود، روی کاشی‌ها، تخته‌های سیمانی و غیره استفاده کرد. با وجود لایه نازک، سیستم بسیار بادوام، مقاوم در برابر سایش و نگهداری آسان است. این موضوع اجازه می‌دهد تا یک اثر یکنواخت بدون اتصالات، بدون انبساط و بدون ترس از ترک خوردن کف به دست آورید.

 

به طور کلی، می‌توان گفت که بتن صیقلی روی سطوح باز و بزرگ و جایی که ایرادات جزئی یا گوشه‌های صیقلی نامناسب چندان قابل توجه نخواهد بود. در مورد مناطق کوچکتر، کف دکوسمنت راه حل بسیار بهتری خواهد بود.

 

ساخت کف بتنی صیقلی

ابتدا،  باید کلاس مناسبی از بتن را سفارش دهید، که بر روی بستر ریخته می‌شود. خوب است که الیاف پلی پروپیلن را به مخلوط اضافه کنید که انقباض بتن را محدود می‌کند. سپس بتن را به طور یکنواخت پخش کنید و پس از حدود 2-4 ساعت با استفاده از ماله مخصوص و DTS مالیده می‌شود. ابزارهای دستی کوچکتر در گوشه ها و نزدیک به دیوارها استفاده خواهند شد. این عمل 4-6 بار تکرار خواهد شد. بعد از 24 تا 48 ساعت، تیم  شکاف‌ها را با مفصل انبساط پر می‌کنند. سپس باید حدود 2 هفته صبر کنید تا کف کاملاً ببندد. پس از این مدت، متخصصان سطح را با دیسک‌های کوراندوم یا الماس جلا می‌دهند، تا کف براق شود. در پایان سطح آب بندی می‌شود.

 

ساخت کفپوش دکوسمنت

بستر موجود تمیز و آماده می‌شود. در مورد کاشی‌هایی با اتصالات بزرگ، ممکن است لازم باشد مش فایبر گلاس قرار داده شود. سپس نصاب‌ها اولین لایه نازک (حدود 1 میلی متر) دکوسمنت را با استفاده از ماله‌های فلزی اعمال می‌کنند. سپس بعد از حدود 2 ساعت با سمباده دستی یا برای سطوح بزرگ با دستگاه سنباده، سطح را به آرامی سمباده می‌زنند. سپس تیم، گرد و غبار ایجاد شده را جاروبرقی می‌کشند، لایه بعدی و همچنین لایه اول را اعمال می‌کنند. در نهایت، یک لاک پلی یورتان مقاوم در برابر آب را با استفاده از غلتک اعمال می‌کنند. لاک پس از حدود 2 ساعت برای لمس خشک می‌شود. این لاک تنها پس از 24 ساعت به 80 درصد استحکام و پس از 7 روز، ماندگاری کامل خود را بدست می‌آورد.

جدول زیر مقایسه‌ای بین کفپوش دکوسمنت و کفپوش بتنی صیقلی است:

 

کفپوش دکوسمنت

کفپوش بتنی صیقلی

ضخامت کلی سیستم

3میلی متر

بین 1 تا 8 سانتی متر

بستر مورد نیاز

بستر محکم مانند کاشی‌ها

بستر محکم، در مورد کف‌های موجود که با بتونه زدن بازسازی می‌شوند. لازم است که از بتن درجه بالا ساخته شوند.

دوام

بسیار بالا

بسیار بالا

رنگ پذیری

بله (با افزودن پیگمنت به مخلوط)

بله (با افزودن پیگمنت به پودر سخت کننده سطح ولی تنها در چند رنگ محدود)

ضد آب

بله

بله

استفاده در فضاهای بیرونی

بله

خیر

لایه نهایی

سیلر پلی یورتان

اشباع کردن، سیلر

گرمایش از کف

بله

بله

تجهیزات مورد نیاز

ماله، همزن ، آسیاب دستی، دستگاه فرز دستی

ماله شناور و یا پروانه‌ای، ماله برقی، دستگاه فرز، دستگاه پولیش

ترکیب سیستم

پرایمر، سیستم پلیمری دکوسمنت، سیلر پلی یورتان

بتن ساده با افزودنی، سخت کننده معدنی، اشباع کننده، جلا دهنده

کاربرد

آپارتمان‌ها، خانه‌ها، بالکن‌ها، ساختمان‌های خدمات عمومی، موزه‌ها، دفاتر، فرودگاه‌ها، ایستگاه‌ها، مراکز خرید، رستوران‌ها، آرایشگاه‌ها، به عنوان لایه نهایی روی دیوارها

انبارها، سالن‌های کارخانه، پارکینگ‌ها، ساختمان‌های خدمات عمومی، موزه‌ها، دفاتر، فرودگاه‌ها، ایستگاه‌ها، مراکز خرید، راهروهای رستوران‌ها و دفاتر

زمان مورد نیاز برای استفاده

12 ساعت، عملیات کامل 7 روز

14 روز، سخت شدن کامل 28 روز

مراحل کار

پرایمینگ، اعمال دکوسمنت، سمباده زنی، جلاکاری

ریختن بتن، شناور شدن، سخت شدن سطح، ایجاد اتساع، سمباده زنی، اشباع شیمیایی، پولیش، جلا کاری

اتصالات باز شونده

خیر

بله

خطر ترک خوردن

خیر

بله

مزایا

دوام بالا، تمیز کردن آسان، اعمال آسان و سریع، احتمال استفاده در فضاهای بیرونی و داخلی، ارزش زیبایی شناختی بالا، بدون اتساع

دوام بالا، تمیز کردن آسان، ارزش زیبایی شناختی بالا

معایب

نا مناسب جهت عبور بارهای ترافیکی مثل ماشین و وسایل نقلیه

طولانی بودن فرآیند اعمال، نیاز به تجهیزات سنگین، خطر ترک خوردگی، نیاز به درز انقطاع

 

همانطور که از مقایسه می بینید، کف ساخته شده از دکوسمنت و کف ساخته شده از بتن صیقلی با تکنولوژی‌های کاملا متفاوت ساخته شده اند. به یاد داشته باشید که بتن، مصالح ساختمانی است که استفاده از آن در کف تزئینی نیازمند تجربه و دانش فراوان نصابان است. دکوسمنت به نوبه خود یک سیستم مدرن است که مزایای بصری بتن را ترکیب می‌کند، اما از معایب آن فارغ است.