کدامیک بهتر است؟ کدام یک را انتخاب می‌کنید؟ رنگ آمیزی با غلطک یا با قلم مو ؟

کدامیک بهتر است؟ کدام یک را انتخاب می‌کنید؟ رنگ آمیزی با غلطک یا با قلم مو ؟

 

قلم مو‌های رنگ و غلطک‌های رنگ اهمیت خاص خود را در زمینه رنگ آمیزی دارند. هر دو ابزار در یک نقطه یا در زمان دیگری در هنگام رنگ آمیزی ضروری هستند. انتخاب ابزار خاص به چند عامل بستگی دارد که عبارتند از بافت دیوار، اثر رنگ‌آمیزی که می‌خواهیم به آن دست پیدا کنیم و مهارت‌های رنگ آمیزی. برای استفاده بهینه از قلم مو و یا غلطک رنگ، درک سطح دیوار بسیار مهم است.

 

قلم موی رنگ آمیزی

اگرچه  قلم مو و غلطک رنگ برای یک هدف استفاده می‌شود ولی هر دو عملکرد بسیار متفاوتی دارند. قلم مو‌های رنگی سنتی  محبوب ترین ابزار رنگ آمیزی هستند. قلم مو‌ها در اشکال و اندازه‌های مختلفی وجود دارند و رنگ آمیزی دقیق را در مناطق کوچک انجام می‌دهند. از آنها برای رنگ آمیزی نقاط کوچکی که نیاز به توجه بیشتری دارند مانند لبه‌ها و گوشه‌ها استفاده می‌شود. قلم مو‌ها از قلم مو‌های کوچک گرفته تا قلم مو‌های بزرگ متغیر است. قلم موهای پهن برای رنگ آمیزی سطوح و لبه‌های بزرگ استفاده می‌شود و  قلم مو‌های کوچک برای رنگ آمیزی اتصالات. همچنین قلم مو‌های زاویه دار نیز وجود دارند که رنگ آمیزی گوشه ها، برش ها و جزئیات را آسان تر می‌کند.

 

نکاتی برای قلم مو رنگ آمیزی

قلم موها ابزار رنگ آمیزی قدیمی‌تری هستند که در رنگ آمیزی‌های سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما باید اقدامات احتیاطی را در مورد آن انجام دهید که در زیر ذکر شده است:

  • قلم مو باید با محلول صابون تمیز شود تا از گرد و غبار، چربی و موهای شکسته دور بماند.
  • اطمینان حاصل کنید که طول موی قلم موی رنگ باید حداقل یک و نیم برابر عرض آن باشد.
  • برای اینکه رنگ را به آرامی روی سطح اعمال کنید، باید قلم مو با انتهای T شکل خریداری کنید.

 

غلطک رنگ

غلطک‌های رنگ به گونه‌ای طراحی شده‌اند که مقدار زیادی رنگ را در خود نگه می‌دارد و سطح بیشتری را پوشش می‌دهد. غلطک‌ها اولین انتخاب مجریان نقاشی برای رنگ آمیزی فضای داخلی و سقف هستند. با قلم مو‌ها امکان ایجاد رد قلم مو  وجود دارد، اما غلطک‌ها همیشه ظاهری صاف و یکنواخت می‌دهند. غلطک رنگ ابزاری ایده آل برای رنگ آمیزی دیوارهایی است که به خوبی آماده شده‌اند. اندازه غلطک‌ها متغیر است. طول رشته بستگی به درجه آماده سازی سطح دارد. هرچه سطح آماده تر باشد طول رشته کمتر است. انتخاب ابزار نیز بر اساس نوع رنگ مورد استفاده است، یعنی رنگ روغنی یا رنگ پایه آب. غلطکهایی با موهای طبیعی با کیفیت بالا با رنگ های روغنی بسیار سازگار هستند در حالی که موهای مصنوعی (نایلون یا پلی استر) با رنگ‌های پایه آب عالی هستند. در مورد غلطک‌ها، غلطک‌های اسفنجی برای رنگ‌های بافتدار یا رنگ هایی تکسچر مناسب هستند در حالی که غلطک‌هایی با الیاف طبیعی برای رنگ های برپایه آب جهت نما مناسب هستند. کیفیت قلم مو‌ها و غلطک‌ها نیز تفاوت قابل توجهی ایجاد می‌کند. ابزارهای باکیفیت همیشه برای به دست آوردن یک پایان کار عالی مفید هستند. بهترین روش رنگ آمیزی استفاده از هر دو ابزار در تکنیک ترکیبی است. ابتدا رنگ آمیزی گوشه ها، برش ها و نواحی کوچک با قلم مو و سپس پوشاندن سطح بزرگ با غلطک تکنیک ترکیبی است. باعث صرفه جویی در زمان و همچنین رنگ می‌شود. استفاده کمتر از رنگ در نهایت باعث صرفه‌جویی در هزینه می‌شود و بهترین بخش این است که شما به پایان کاملی دست پیدا می‌کنید.

 

مواد رنگ مورد استفاده در غلطک رنگ آمیزی

بسته به ماده‌ای که در ساخت غلطک رنگ استفاده می‌شود، ویژگی‌های آنها متفاوت است. انواع مختلفی از مواد مورد استفاده در غلطک وجود دارد. انتخاب و استفاده صحیح از غلطک رنگ را در نظر داشته باشید تا با کاهش هدر رفتن رنگ استفاده شده روی سطح، به عملکرد رنگ موثری دست یابید.

 

انواع غلطک رنگ موجود در بازار

انواع غلطک‌های رنگی از قیمت پایین تا بالاترین قیمت بسته به کیفیت مواد استفاده شده و ظرفیت رنگ وجود دارد.

 

  • غلطک بافت
  • غلطک رنگ اکریلیک
  • مینی غلطک رنگ
  • غلطک اسفنجی
  • غلطک فوم پلی استر
  • غلطک پاره پاره برای ایجاد بافت و طرح های خاص
  • غلطک رنگ پلاستیک