خواص و انواع رنگ نما

خواص و انواع رنگ‌های نما

 

روش‌های مختلفی برای ایجاد یک تصویر کامل و زیبا از یک ساختمان وجود دارد. از جمله مشهورترین آنها می‌توان به پوشش نما، روکش سنگ طبیعی یا مصنوعی و نماهای سیمانی یا بتونی اشاره کرد. سطوح سیمانی به دلیل قیمت پایین یکی از بهترین راه حل‌ها در مقایسه با سایر روش ها بوده و هست. اما با این وجود، سطوح سیمانی به تنهایی بسیار زیبا نیست، بنابراین راحت‌تر و ارزان‌تر است که با رنگ آمیزی به آن ظاهر روشن ، زیبا و موثر بدهید. برای این منظور از رنگ مخصوص نمای بپکو (BEPOTEX) برای سطوح سیمانی برای وجوه بیرونی ساختمان ها استفاده می شود.

 

رنگ نما روی سطوح سیمانی برای استفاده در فضای بیرونی

مزیت اصلی رنگ آمیزی این است که خواص مفید سطوح سیمانی را تکمیل و تقویت می‌کند. اما مزایای دیگری نیز دارد از جمله:

1) رنگ اجازه نمی‌دهد یا بارندگی به داخل سطوح سیمانی نفوذ کرده و دیوارها و جدارها خیس شوند و همین موضوع رنگ را علاوه بر زیبایی تبدیل به یک لایه محافظ می کند.

 

2) مدل هایی از رنگ ها علاوه بر خصوصیات معمول خاصیت عایقی دارند مثل رنگ عایق حرارتی که باعث بازتاب انرژی تابیده شده و بالطبع خنک شدن جدارها می شوند. این رنگ ها تاثیر بالایی در حفظ دمای مناسب محیطی دارند.

 

3)  رنگ ها مقاومت مناسبی در برابر شرایط مختلف آب و هوایی نسبت به سایر مصالح ساختمانی دارند و ضمنا به راحتی قابل ترمیم و بازسازی هستند.

 

4) رنگ خواص خود را در طیف وسیعی از دماها حفظ می‌کند، و این یک ویژگی ضروری در مناطقی با تابستان‌های گرم و زمستان‌‌های سرد است.

 

5) رنگ از ورود میکروارگانیسم‌های مضر به دیواره و ایجاد و پخش آن جلوگیری می کند.

 

با انتخاب رنگ برای دکوراسیون نما، یک پوشش زیبا و با دوام بدست می‌آورید که ظاهر اولیه و خواص فیزیکی و شیمیایی خود را حداقل تا 10 سال حفظ می‌کند. اما برای اینکه رنگ نما برای کارهای استفاده بر روی سیمان کاری نما به درستی استفاده شود و ماندگاری طولانی داشته باشد، مهم است که آن را به درستی انتخاب کرده و شیوه کاربرد آن را رعایت کنید.

 

نحوه انتخاب رنگ نما برای استفاده در فضای بیرونی

قبل از خرید، باید با آنچه روی بسته بندی نوشته شده آشنا شوید. رنگ‌ها از نظر شرایط دما، شاخص‌های حداکثر رطوبت و درجه حفاظت بایولوژیکی با یکدیگر تفاوت دارند. البته ، همه رنگ‌ها حداکثر عمر مفیدی دارند ، معمولاً بیشتر از دو سال. خرید رنگ تاریخ مصرف گذشته انتخاب صحیحی نیست چون رزین رنگ خاصیت خود را از دست می دهد و تقریباً اعمال آن غیر ممکن است.

سه نوع رنگ نما برای بسترهای سیمانی و بتونی خارجی وجود دارد:

1) رنگ نمای اکریلیک(BEPOEXT)

2) رنگ نمای بافت دار (BEPOTEX)

3) رنگ نمای سیلیکونی(SILICON TOPCOAT)

انواع اصلی رنگ نما

1- رنگ نمای اکریلیک(BEPOEXT)

رنگ‌های نمای اکریلیک(BEPOEXT) به صرفه ترین و محبوب‌ترین گزینه برای نما هستند که تقریباً برای تمام مصالح دیوار مناسب هستند. از نظر اکثر شاخص‌های فیزیکی و شیمیایی، آنها نتایج نسبتا خوبی نسبت به سایر رنگ‌ها دارند، کم رنگ نمی‌شوند و در برابر سایش و ترک خوردگی به خوبی مقاوم هستند. همچنین رنگ‌های رزین سیلیکونی(SILICON TOPCOAT) هم مناسب‌اند. علاوه بر این، چنین رنگ‌هایی در مقایسه با رنگ نمای اکریلیک عمر طولانی دارند ولی باید توجه داشته باشید که رنگ های نمای اکریلیک فقط رنگ هستند و هیچگونه بافت و یا طراحی بر روی سیمان کاری ایجاد نمی کنند و همچنین خاصیت الاستیک بالایی جهت محافظت در برابر ترک های سیمان کاری ندارند.

2- رنگ نمای بافت دار (BEPOTEX)

از مزایای رنگ‌های بافت دار  می‌توان به مقاومت قابل توجه در برابر آب و رطوبت سنجی، چسبندگی عالی، مقاومت بالا در برابر هرگونه تأثیرات جوی و بایولوژیکی اشاره کرد. این رنگ ها از بافت و شکل ویژه ای برخوردارند که آن ها را به یک گزینه عالی جهت اجرا بر روی سیمان کاری و سطوح بتونی تبدبل می کند به نحوی که مشکلات مربوط به اعوجاج سیمان کاری را از بین می برند و از مقاومت عالی در برابر ترک خوردگی نیز برخوردارند.

3-رنگ نمای سیلیکونی(SILICON TOPCOAT)

رنگ نمای سیلیکونی که می تواند به عنوان یک رنگ بطور تنها و یا بعنوان تاپ کوت مرحله نهایی بر روی انواع رنگ های بافتدار اجرا گردد یک رنگ بسیار مقاوم با پوشش عالی و قابل خاصیت غبارگریزی است که آن را تبدیل به یک انتخاب عالی جهت اعمال بر روی نماها جهت جلوگیری از کثیف شدن رنگ نما می کند. این رنگ با دوام با خاصیت آب گریزی یک محافظ عالی جهت جلوگیری از نفوذ رطوبت از نمای ساختمان به داخل ساختمان نیز می باشد.