دکوسمنت بر روی پله ها : چگونگی اجرای صحیح کف پوش پله ها

دکوسمنت بر روی پله ها : چگونگی اجرای صحیح کف پوش پله ها

دکوسمنت یک پوشش دکوراتیو بی نظیر جهت دیوار و کف ها می باشد. در حقیقت دیدن یک پوشش بدون درز یکنواخت بر روی کف و یا دیوار با دکوسمنت یک طراحی و اجرای فوق العاده جهت محیط های تجاری ، اداری و حتی مسکونی است.

اما شما هنوز یک انتخاب هیجان انگیز دیگر دارید که به دلیل خواص ضد آب بودن و ضد لغزش بودن آن محبوبیت فوق العاده ای جهت نوسازی فضای حمام و آشپزخانه ها پیدا کرده است. تطبیق پذیری که پله ها با اجرای دکوسمنت پیدا می کنند و عنصر پیوستگی و یکپارچگی این پوشش ، عناصر و زیبا شناختی فوق العاده ای ایجاد کرده است. البته نباید فراموش شود که پله تنها راه دسترسی به طبقات نیست و بدلیل فرم ظاهری و برش سطحی که ایجاد می کنند عنصر طراحی قدرتمندی هستند.

در این نوشته همه مواردی را که در خصوص اجرای دکوسمنت بر روی پله ها با آن مواجه خواهید شد مثل : انواع ، مزایا ، رنگ بندی ها ، نحوه اجرای صحیح و نکات فنی لازم را توضیح خواهیم داد که کمک شایانی به مجریان و متخصصان خواهد کرد.

مزایای اجرای دکوسمنت بر روی پله ها :

چرا اجرای دکوسمنت بر روی پله ها تبدبل به یک ترند معماری شده است ؟ در ادامه دلایل و مزایای اصلی اجرای دکوسمنت بعنوان کف پوش بر روی پله ها را توضیح می دهیم.

1. اجرای دکوسمنت بر روی پله ها موجب استمرار دید می شود

دلیل ویژه ای که شما را تشویق به اجرای دکوسمنت بر روی پله ها می کند این است که با اجرای دکوسمنت هیج درز و یا خط اتصالی بین پله ها باقی نمی ماند چیزی که در اجرای پله ها با سنگ ، سرامیک و یا چوب شاید به چشم بیاید.

دکوسمنت پوشش یکسره ای است که به صورت یکپارچه بر روی سطح افقی و سمت عمودی پله ها اجرا می شود و کل قسمت های پله شامل : بدنه پله ، کفه ، دیوار و حتی زیر پله ها ( در نمای اکسپوز ) دارای ظاهری بصورت یکپارچه می باشد.

2. با دکوسمنت نیازی به تخریب کفپوش فعلی پله ها را نخواهید داشت

دکوسمنت یک پوشش با چسبندگی فوق العاده است که قابلیت بی نظیری جهت اجرا بر روی هر سطحی اعم از سنگ یا بتن دارد پس به سادگی بدون این که نیاز باشد رویه کفپوش پله فعلی خود را تخریب کنید و زمان و یا هزینه گزافی صرف کنید یک کفپوش دکوراتیو فوق العاده داشته باشید.

3. یک سطح با قابلیت خوب پاک شوندگی

به دلیل وجود درزها در قسمت های افقی و عمودی پله ها معمولا درزها ، محل تشکیل آلودگی می شوند که به سادگی امکان پاک کردن آن وجود ندارد ولی اجرای یکپارچه دکوسمنت این مشکل را از بین می برد و امکان نظافت پله ها را به سادگی فراهم می کند.

4. پله های دکوسمنت از مقاومت بالایی برخوردارند

اجرای دکوسمنت از طول عمر و مقاومت بالایی برخوردارند و می توانند سالها بعنوان کفپوش پله ها عمر داشته باشند ، جهت نظافت آن آب و صابون کاملا کفایت می کند.

5. دکوسمنت هیچ بار وزنی بر روی پله ها ایجاد نمی کند

دکوسمنت اصلا لایه ضخیمی نیست و حداکثر لایه ای که بر روی پله شما ایجاد می کند 2 الی 3 میلیمتر است این بدان معنی است که بار وزنی بسیار ناچیزی بر روی سازه پله شما ایجاد می شود که از این بابت هیچ دغدغه ای نخواهید داشت.

6. پله های دکوسمنت هم داخلی و هم بیرون ساختمان ها قابل اجرا هستند

پوشش دکوسمنت بر روی پله ها یک ترند جدید است که کاربری زیادی در معماری داخلی پیدا کرده ولی شما جهت اجرای این پوشش به روز محدود به پله ها در فضاهای داخلی نیستند و می توانند در هر جایی در داخل یا خارج ساختمان ، بر روی روف گاردن و یا پله های محوطه ی تراس و باغ خود نیز از این پوشش عالی استفاده کنید.

7. پله های دکوسمنت با سطحی ضد لغزش

با اجرای دکوسمنت با دانه بندی زبر ، سطح پله ی شما از یک بافت عالی برخوردار خواهد بود که لغزنده نیست و علیرغم داشتن لطافت سطحی مطلوب ، اصلا سطح لغزنده ای ندارد. بر روی سطح نهایی هم 2 لایه تاپ کوت اجرا می گردد که سطح شما از لحاظ براقیت و مقاومت سایشی به نقطه بی نظیری می رساند.

چه بافت و چه رنگی جهت اجرای دکوسمنت بر روی پله ها مناسب است ؟

البته که رنگ خاکستری یک رنگ بسیار عامه پسندی است ولی کلیه رنگ های دکوسمنت بر روی پله ها قابل اجراست. بسته به این که دکوسمنت در یک محیط اداری اجرا شود یا محیط خانه و ویلا.

در دکوسمنت ما طیف گسترده ای از رنگ های طبیعی و معدنی را داریم که اجرای یک کار مینیمالیست را گارانتی می کند و می تواند یک طرح فوق العاده درخشان را برای شما به ارمغان بیاورد. جهت بافت دکوسمنت هم در لایه نهایی ایجاد بافت، 3 نوع بافت قابل اجراست.

اولین بافت اجرای بافت زبر در بستر و ایجاد بافت نرم بر روی کار است که بافتی مخملی را برای شما ایجاد می کند. بافت دوم اجرای هر دو لایه بر اساس بافت زبر می باشد که جهت محیط های بیرونی و عمومی مناسب است. سومین بافت ترکیبی از بافت زبر و نرم در هر دو لایه است که بافتی مقاوم ، مستحکم و در عین حال یکنواخت را برای شما ایجاد می کند.

سه نکته جهت استفاده و اجرای دکوسمنت بر روی پله ها :

 اجرای دکوسمنت بر روی پله ها یک اجرای تخصصی است و حتما می بایست توسط یک مجری مجرب آموزش دیده انجام شود و سه نکته زیر حتما می بایست رعایت شود :

1. از لبه ها با یک پروفیل آلمینیومی محافظت شود

گوشه ها یا لبه های دکوسمنت در پله ها یک نقطه آسیب پذیر می باشند که می توانند بر اثر صدماتی که بعدا وارد می شوند آسیب ببینند. لذا پیشنهاد می شود از یک پروفیل آلمینیومی   ( قبل از انجام کار و زیر مش فایبر گلاس ) استفاده شود که مقاومت لبه کار را بالا برده و از آسیب دیدگی پیشگیری کند.

2. لبه های خمیده در دکوسمنت پیشنهاد می شوند

اگرچه می توان لبه های خمیده در دکوسمنت را در 90 درجه اجرا کرد اما پیشنهاد می شود که لبه پله ها گرد باشند و با یک زاویه انحنا یی اجرا شوند تا بتوان تا جای ممکن از تیز بودن و آسیب پذیر بودن آن ها جلوگیری کرد.

3. استفاده از مش فایبر گلاس در لایه ی ابتدایی در پله ها

استفاده از مش فایبر گلاس در لایه ی ابتدایی در پله ها الزامی است تا کار از دوام بالا و مقاومت در برابر ترک خوردگی در درزها برخوردار باشد.