بتن ساب خورده : تفاوت کیفی و ظاهری با کفپوش دکوسمنت

بتن ساب خورده : تفاوت کیفی و ظاهری با کفپوش دکوسمنت

در حال حاضر بدلیل کمبود اطلاعات در خصوص کفپوش دکوسمنت یک سر درگمی بین این کفپوش و بتن ساب خورده کف وجود دارد و بیشتر مصرف کنندگان دکوسمنت را با کف پوش بتن ساب خورده که رنگ خاکستری و جلوه ای آینه ای دارد و در فضاهای داخلی و خارجی دفاتر ، مغازه ها ، انبارها و پارکینگ ها استفاده می شود اشتباه می گیرند. با این حال در بیشتر موارد آنچه می تواند جایگزین بتن ساب خورده شود کف پوشش دکوراتیو دکوسمنت است که در حال حاضر رواج بالایی در طراحی داخلی خانه ها ، مغازه ها و دفاتر اداری پیدا کرده است.

در این نوشتار هر آنچه را که در خصوص بتن ساب خورده باید بدانید و احتمالا نمی دانید خواهید یافت.

بتن ساب خورده کف چیست ؟

بتن ساب خورده که به آن بتن آهنی نیز گفته می شود در واقع یک پوشش تزئینی است و نه یک پوشش تنها. این محصول عمدتا در فضای باز پارکینگ ها ، مراکز خرید یا زمین های ورزشی و تا حدودی در فضا های داخلی تجاری یا اداری مورد استفاده قرار می گیرد. بتن ساب خورده حاصل پاشیدن ملات بتنی با سنگ دانه ها و سپس پرداخت کف با استفاده از ابزارهای ساب چرخشی می باشد که به این روش پرداخت کف ماله زنی ( trowelling ) گفته می شود.

خصوصیات و مزایای بتن ساب خورده با کف :

بتن ساب خورده برای پوشاندن سطوحی طراحی شده است که عملکرد کفپوش ارجح تر از زیبایی کفپوش است. از آنجایی که بتن ساب خورده دوام و مقاومت بالایی دارد این پوشش انتخاب ایده آل برای سطوحی می گردد که در معرض بار ترافیکی و یا وزن زیاد ورودی می باشد. در حقیقت این پوشش ایده آل استفاده در قسمت های بارگیری و تخلیه می باشد. همچنین این کفپوش در برابر سایش حاصل از لاستیک اتومبیل ها بسیار مقاوم می باشد. مزیت کیفی دیگر بتن ساب خورده که سطح صاف و صیقلی آن از جمع شدن گرد و غبار و خاک جلوگیری می کند.

معایب و کاربری های نامناسب بتن ساب خورده کف :

با وجود مزایای فوق بتن ساب خورده که دارای ایرادات و معایبی هم هست که باید در نظر گرفته شود که به شرح ذیل می باشد :

  • بتن ساب خورده کف به مرور زمان جلا و براقیت خود را از دست می دهد. بنابراین به مرور زمان می بایست مجدد صیقل داده شود.
  • اگر درزهای بتن کف به درستی پر و جانمایی نگردد منجر به به ترک خوردگی می گردد.
  • بتن ساب خورده کف مناسب مناطق خیلی سرد و یا خیلی گرم نیست و عملکرد عایق حرارتی مناسبی ندارد.
  • اجرا و کاربرد آن بسیار سخت ، زمان بر و نیازمند تجهیزات و امکانات خاص است.
  • تخلخل کم

شکل نهایی بتن ساب خورده :

اگرچه بتن ساب خورده به دلیل کاربری که دارد عمدتا با رنگ نهایی خاکستری رنگ دیده می شود اما امکان انتخاب طیف رنگی محدود دیگری مثل مشکی ، قرمز یا سبز هم با استفاده از یک لایه پولیش رنگی جهت کاربری های مختلف در پارکینگ ها و گاراژها و مراکز خرید هم وجود دارد.

بتن ساب خورده در سرویس های بهداشتی :

امکان اجرای بتن ساب خورده در حمام ها و سرویس های بهداشتی وجود ندارد و معمولا پوشش دکوسمنت را با آن اشتباه می گیرند. در حقیقت دکوسمنت به دلیل خواص و ویژگی های ممتازش یکی از متداول ترین پوشش ها برای بازسازی و نوسازی سرویس های بهداشتی است.

دکوسمنت در حمام ها بدلیل خاصیت ضد آب و ضد لغزش بودن جهت اجرا در کلیه قسمت ها به غیر از زیر دوشی و وان به شرط درزگیری صحیح و مناسب، کاربردی و بسیار زیباست.

تفاوت های بتن ساب خورده و دکوسمنت :

1.بتن ساب خورده ضخیم تر از دکوسمنت

قابل توجه ترین تفاوت بین این دو پوشش ضخامت آنهاست. دکوسمنت حداثر ضخامتی بین 2 تا 3 میلی متر دارد و به همین دلیل بر روی جدارهای عمومی هم قابل اجراست و به قدری نازک و سبک می باشد که می توان در هر جایی اجرا کرد بدون اینکه تاثیری بر روی سازه داشته باشد.

این مورد در خصوص بتن ساب خورده صدق نمی کند بنابراین فقط مناسب کف سازی است.

2.بتن ساب خورده اجرای بسیار زمان بری دارد

از آنجایی که دکوسمنت برای اجرا بر روی بسیاری از بستر های ساختمانی موجود مکان پذیر است این مورد در خصوص بتن ساب خورده امکان پذیر تر و زیرسازی و اجرای آن بسیار زمان بر است.

3.سازگاری دکوسمنت با گرمایش از کف

سیستم گرمایش از کف بدلیل مزایای آن بسیار در حال رواج است با این حال گرمایش از کف به هیچ وجه با بتن ساب خورده سازگار نیست. دکوسمنت ولی هدایت حرارتی بالایی دارد و کاملا با سیستم گرمایش از کف سازگار است.

4. فقط بتن ساب خورده نیاز به درز انقطاع دارد

بتن ساب خورده در هر 4 یا 5 متر بطور تقریبی نیاز به درز انقطاع دارد از طرف دیگر دکوسمنت پوششی بدون درز است که مطلوب ترین گزینه جهت اجرای فضاهای داخلی است.

5. کاربری دکوسمنت جهت کارهای تزیینی

دکوسمنت بسیار بیشتر و متفاوت تر از بتن ساب خورده راه حل های تزیینی ارایه می دهد و روی هر سطح افقی یا عمودی قابل اجراست و بر روی طیف گسترده ای از متریال ها از بتن کاشی و سرامیک گرفته یا کناف و چوب قابل اجراست که این مزیت دکوسمنت در کنار کاربری آسان آن یک مزیت رقابتی این پوشش است.

در نهایت به خاطر همه موارد فوق استفاده از دکوسمنت در مقایسه با بتن ساب خورده بسیار کاربردی تر ، راحت تر و متمایز تر می باشد.