چگونه سقف خانه را رنگ کنیم؟

در این مقاله راجع به چگونگی رنگ ­آمیزی سقف اتاق­ ها صحبت خواهیم کرد. شاید همیشه در نظر اول، رنگ ­آمیزی سقف مشکل و خسته ­کننده به نظر آید؛ اما این طور نیست. برای رنگ ­آمیزی سقف ابتدا رنگ و وسایل مورد نیاز را آماده کنید. اکثر مردم از فام رنگی سفید برای سقف منازل و اتاق های خود استفاده می کنند. دلیل این موضوع قدرت بازتابش بیشتر رنگ سفید است. همچنین معمولا رنگ مورد استفاده مات می­باشد. ما به شما رنگ ­های پلاستیک BEPOPLAST و رنگ اکریلیک داخلی مات BEPOINT را پیشنهاد می ­کنیم.

اما اگر نخواهید از فام رنگی سفید برای سقف استفاده کنید !!! انتخاب بسیار عالی و شجاعانه ­ای گرفته­ اید. فام­ های رنگی قوی مانند فام ­های زرد، سبز و آبی سبب زیبایی دو چندان اتاق شما شده و روحیه امیدبخشی و زندگی بخشی به شما می ­دهد. فرض کنید سقف اتاق خود را از بین فام­ های زرد، سبز یا آبی انتخاب کرده ایدو دیوارها سفید هستند. کاملا فضای اتاق شما دلنشین­ تر شده و بزرگ تر جلوه می­ کند.

پس از آن که رنگ مورد نظر خود را انتخاب کردید، باید ابزار و وسایل مورد نیاز را آماده کنید. در قسمت ذیل انواع وسایل و ادوات مورد نیاز ذکر شده است:

  • یک نردبان
  • یک جاروی تمیز و یک دستمال نمدار
  • غلطک رنگ و سینی غلطک
  • چوب یا میله دسته غلطک
  • سمباده نرم
  • چسب کاغذی
  • قلم­مو
  • کاردک
  • پرایمر و بتونه

حال که رنگ و وسایل و ادوات رنگ­ آمیزی آماده است، سراغ مراحل رنگ­ آمیزی سقف می­رویم. ابتدا چراغ یا لوستر سقف را باز کنید و وسایل اتاق را به اتاق دیگری منتقل کنید. اگر انتقال وسایل برای شما سخت است، آنها را به وسط اتاق کشانده و یک پارچه یا ملحفه بزرگ روی آنها بیاندازید.

سپس با یک جاروی تمیز گرد و خاک موجود در سقف را گرفته و تا آنجا که ممکن است با دستمال مرطوب لک یا آلودگی­ های موجود روی سقف را بگیرید.

در مرحله بعد اگر تا به حال سقف شما رنگ­ آمیزی نشده، یک دست پرایمر قوی مانند BEPOPRIME به وسیله غلطک دسته­دار روی سقف اعمال کنید. اگر قبلا سقف شما رنگ شده نیازی به اعمال چرایمر نیست. سپس ترک­ های موجود روی سقف را با یک بتونه نرم مانند BEPOPUTTY به وسیله کاردک بپوشانید. پس از خشک شدن کامل بتونه، قسمت­ های زبر بتونه­ کاری شده را سمباده کاری کنید تا زبری­ ها از بین برود و سطح کاملا صاف شود.

دور سقف (حد فاصل سقف با دیوار) را با چسب کاغذی بپوشانید که رنگ وارد قسمت دیوارها نشود. در قوطی رنگ خود را باز کنید و آن را در صورت نیاز با حدود 10% آب تمیز رقیق کنید.

فضای دور سقف و لبه­ ها را با دقت و با قلم­ مو رنگ­ آمیزی کنید. پس از آنکه رنگ­ آمیزی دور تا دور سقف به پایان رسید، رنگ مورد نظر (در صورت لزوم تا 10% رقیق شده با آب) را داخل سینی غلطک بریزید. چوب یا میله را به دسته غلطک خود وصل کنید و از یک سمت دیوار شروع به رنگ ­آمیزی کنید. توجه داشته باشید که تا جایی که ممکن است رنگ ­آمیزی سریع و یکنواخت انجام گیرد تا رنگ ها روی هم overlap نکنند. برای پوشانندگی بهتر، ابتدا با غلطک آمیخته به رنگ مانند حرف W روی سقف رنگ ­آمیزی کنید و سپس قسمت به قسمت غلطک را بکشید.  

اگر نیاز به انجام دست دوم رنگ ­آمیزی داشتید، پس از خشک شدن کامل اجرای اول، دست دوم را نیز اجرا کنید.

سقف شما آماده است.